Packningstips

Det finns en uppsjö av roliga prylar man kan ha med sig ut i naturen. Problemet är dock att saker väger och tar plats. Naturupplevelsens nöje kan snabbt övergå till ett jobbigt kånkande på onödiga prylar. När jag ska göra en utflykt vill jag planera min packning så den passar just den aktuella turen. Jag gör en packlista där jag skriver upp de saker jag tror jag kommer att behöva, sedan stryker jag så många onödiga persedlar som möjligt från den listan. Genom åren har det blivit ett antal packlistor och i takt med ökad erfarenhet har listorna blivit allt kortare. Personligen gillar jag att hellre ha lite för lite saker med mig så länge jag har de mest nödvändiga. Det blir även en rolig och utvecklande utmaning att försöka banta packlistan så mycket som det rimligen går.

Vandring
Vid vandring använder jag ofta en ryggsäck. För dagsturer nyttjar jag då en 30-liters ryggsäck (Dagsäck). Vid ett par dagars vandring räcker det med en 70-litersäck (Helgsäck), och vid längre äventyr är en 100-litersäck (Veckosäck) mer lämplig. Om jag skall röra mig i fuktiga miljöer brukar jag börja med att stoppa in en stor sopsäck i ryggsäcken, som en extra fuktspärr, mellan mina persedlar och ryggsäckens innervägg. Efter allt packats ned och sopsäcken snurrats ihop gör även plastsäcken ryggsäcken till en bra flythjälp vid vadning/simmning i djupare vatten. Extrakläder, tändstickor, papper och ömtålig mat förvarar jag i en extra vattentålig behållare; en torrsäck inne i ryggsäcken. Ett tips är att alltid förvara vatten och andra drycker utanför ovan nämnd sopsäck och torrsäck. Detta för att undvika fuktiga persedlar då vätskebehållaren väl börjar läcka. Du som någon gång försökt få en blöt sovsäck att torka förstår vad jag menar. Vidare tips om kläder finner du HÄR.

Paddling
Vid paddling brukar man kunna få med sig en hel del i farkosten, då är det smidigast att använda torrsäckar för persedlarna. Dessa formar sig väl efter farkostbotten, är lätta att spänna fast med spännband vid behov och hjälper dig att hålla dina saker torra. Mer tips om packning av kanoter finner du HÄR.

Kom ihåg att packa de persedlar du använder ofta överst i din packning så du slipper gräva runt i botten i onödan, samt att alltid ha en plastpåse lättillgängligt till det skräp du och dina vänner producerar. God tur!

Vänligen läs mer på vår nya hemsida jonasvildmark.com