Spinnfiske i Mälaren

.
.
Plats: Skofjärden, Mälaren, Sverige
Tid: 1 dag under augusti månad
.
Jag packade min ryggsäck full med goda mackor och solkräm i gårkväll och nu sitter jag i min lilla eka och puttrar ut över ett spegelblankt vatten i gryningen. Jag har en fin sommardag av spinnfiske framför mig. Jag befinner mig strax söder om Uppsala och sommarvärmen pulserar behagligt från solen nu när hon tittar fram. Förmiddagen är hårdfiskad trotts att jag varierade mina beten mellan spinnare, skeddrag och wobblers i olika storlekar och färger. Då och då får jag fiskkänning, men inget som fastnar. Detta till trots njuter jag stort av det glittrande vattnet och min matsäck i den ljumma sommarbrisen. Jag börjar misstänka att det nog var för varmt i vattnet för att de stora fiskarna ska vara på hugget. Klockan börjar närma sig 19.00 och nu är det som att ett startskott går av. Först krokar jag en 2-kilos gädda som får mig att leva upp, nästa kast smäller det igen, denna gång en 1-kilos gädda. Jag har ett stort silverblänkande atomdrag på tafsen med vilket jag fortsätter att kamma vikarna på hemvägen. När solen nu börjar slå sig till ro klär jag på mig lite mer och fortsätter kasta mot det vackert mörka spegelblanka vattnet. Två timmar senare har jag krokat inte mindre än 5 st gäddor varav en på 5 kg, 2 st fina gösar, 2 abborrar och en imponerande stor id. Lyrisk av fiskelycka förtöjer jag ekan med solnedgången som en vacker kuliss. Jag lyfter på hatten mot vattnet och tackar för en fin dag och för att naturen varit så givmild mot mig denna dag.

Vänligen läs mer på vår nya hemsida jonasvildmark.com