I kanot längs Chocolate Mountains

.
Foto: K. Kacerek
.
.
.
Tid: 3 dagar under november månad
.
Chocolate Mountains ligger längs Coloradofloden i Cibola National Wildlife Refuge. Coloradofloden utgör en naturlig statsgräns mellan Arizona, Californien och Nevada. I söder i Yumaområdet paddlar jag och några vänner kanot nedströms längs Coloradofloden med Arizona på den ena stranden och Californien på den andra. En häftig upplevelse, på Californiensidan är det grönt med palmer och gräs medan Arizonasidan bjuder på rödbrunt ökenlandskap. Dessutom är det en timmes tidsskillnad beroende på vilken strand jag står på. Detta är en mycket vacker paddling på totalt 57 km. Solen värmer skönt och de svalkande doppen vi med jämna mellanrum tar i den fiskrika floden är uppfriskande. Detta område skänker en stor hemfrid åt över 200 olika fågelarter. Jag lyckas se bl.a. kanadagås, stor blåhäger och vit pelikan. Detta är nog den mest avslappnande vildmarkstipp jag gjort här i USA. Tacksam för att jag får umgås med mina vänner i denna magnifika miljö.

Vänligen läs mer på vår nya hemsida jonasvildmark.com


In English