Klädtips

Jag använder bekväma kläder som gärna får ha ventilationsmöjligheter. Då bomull suger åt sig mycket fukt föredrar jag funktionsmaterial vilka torkar snabbt, nära huden. Fler-lager-principen gör att jag kan variera min klädsel beroende av vädret för stunden, ju kallare väder desto fler lager. I min packning har jag alltid ett torrt byte av strumpor, sockor och underställ. Nedan följer en kort beskrivning av mina kläder vid icke-dykande aktiviteter.

Fötter
Vid vandring använder jag bekväma, stadiga och vattentåliga kängor i läder. Närmast foten har jag en tunn strumpa av ullmaterial. Utanpå strumpan har jag raggsockor. Vid paddling använder jag ett par dykboots. Dessa håller mina fötter varma även då de blir blöta. Om packningen tillåter brukar jag medföra ett par sandaler eller tennisskor. Dessa är sköna att ha på i lägret.

Underkropp
Vid vandring använder jag ett par rymliga långbyxor. Istället för vanliga kalsonger använder jag ett par badbyxor som torkar snabbt från svett och fukt. Dessa är även praktiska om du befinner dig i varmt klimat och tillfälligt vill ta av dig dina långbyxor. I packningen har jag även ett par långkalsonger som är bekväma i lägret och i sovsäcken. Vid kyla får långkalsongerna (i bland flera par) sitta på även under vandringen.

Överkropp
Närmast huden använder jag en långärmad tröja av polyester eller ull. Utanpå den har jag en eller två långärmade skjortor. Vid kyliga tillfällen bärs en stickad varmtröja utanpå skjortan. Ytterst bär jag en vindjacka med huva och många praktiska fickor. Vid vinterkyla har jag även med en vinterrock som är skön att ha på vid stunder då jag ej är så aktiv.

Huvud
Beroende av klimat använder jag en luftig hatt med brätte, en keps eller en stickad mössa. Mössan är även skön att sova i. Under tuffa förhållanden kan huvan på din ytterrock vara som en välsignelse. Vanligtvis bär jag även en tunn halsduk.

Händer
Jag brukar ha med mig tre olika handbeklädnad; ett par arbetshandskar för grovgörat, ett par stickade fingervantar och ett par värmande tumvantar. Vid paddling använder jag ett par tunna dykhandskar.

Som du kanske märker så föredrar jag lättorkande material och ett torrt klädombyte istället för regnkläder. Detta för att jag blir ofta blöt inifrån av svett då jag nyttjar helt täta regnkläder under vandring. Jag hoppas dessa grundläggande tips kan ge dig en idé om vad du behöver packa med dig på ditt nästa äventyr.


Välkommen att läsa om Jonas Vildmark Bushcraftcenters kurser i  Bushcraft - Överlevnad - Jägarexamen - Motorsågskörkort