Älgjakt på Gålö



Plats: Gålö naturreservat, Haninge kommun, Sverige
Koordinater: Lat: 59.11089, Lon: 18.27711
Tid: 1 dag under oktober månad

Nu är det nästan ett år sedan jag var här ute senast här på Gålö. Efter gårdagens besök i Bogesund känns det därför mycket bra att nu svänga in på Svenska Jägareförbundets jaktgård här på Gålö. Härligt att få uppleva två jaktdagar efter varandra på två olika marker. Även i dag är det älg vi hoppas på.
Jag är först på gården denna morgon och över en rykande varm kopp kaffe ur termosen får jag äran att fridfullt studera ett par rådjur på nära håll då de tuggar i sig av de fallna ekollonen i höstmörkret. Snart är gårdsplanen full at förväntansfulla jägare och jakten kan börja. Jag hamnar på pass 16 som bjuder på vackra svanar och galopperande rådjur.




Efter den traditionella lunchgrillningen med tillhörande rövarhistorier så spenderar jag eftermiddagen i uppfriskande duggregn på pass 3. En kort stund innan dagens jakt avbryts får hundarna kontakt med älg! Men som så många gånger förr så är Gålöälgarna inte rädda för att slinka undan sjövägen. Älg på simtur och annalkande mörker. Tack för en lugn och fin dag på det vackra Gålö!


In English