Älg- och vildsvinsjakt i Bogesund




Plats: Bogesund, Vaxhoms kommun, Sverige
Koordinater: Lat: 59.41233, Lon: 18.23497
Tid: 1 dag under oktober månad

Grått, svalt, skönt och lite duggregn; en perfekt dag för höstjakt! Roligt att vara tillbaka ute i Bogesund och jaga tillsammans med Svenska Jägareförbundet. I dag är vi ute efter älg och vildsvin. Det är pinntjur, kalv samt ensam ko som är lovliga älgar, och bland vildsvinen så är det årsdjuren, de även kallade rödgrisarna, som jaktledaren vill att vi skall fokusera på. Efter en trevlig genomgång på jaktgården sätter jag mig på pass 32 som bjuder på stor aktivitet.

Det knakar och grymtar i skogsbacken bland träden och snart ser jag  en stor grupp vildsvin förflytta sig norrut. Det är trångt mellan träden så jag avstår skott, men det är spännande att räkna individerna till 17 st. En stund senare kommer ytterligare en klunga på samma ställe! Otroligt vad välbesökt detta pass är! Efter ytterligare filosoferande väntan brakar det till och en sugga med fem årlingar rusar i full galopp rakt mot mitt torn. Hög fart, högt gräs och dålig vinkel gör att jag håller inne med skott även denna viltobservation. Jag ler för mig själv och njuter av spänningen. Jag har redan fått uppleva såhär många ståtliga djur och förmiddagen är fortfarande ung. Oopph! ...en fin liten råbock gör ett kast då han upptäcker mig. Och nu knakar det i skogsbacken igen! Nu då! ...två suggor följda av fem rödgrisar lunkar nedför backen på väg ner mot skogsbrynet. Nu kanske jag kan få till ett bra skottläge på en årsgris. Suggorna vädrar och är misstänksamma, men ner på ängen kommer de. Men ack så sluga håller sig smådjuren skymda av buskaget. Jag får sänka bössan även denna gång.
Men nu hör jag drevet, en hund har fått kontakt med ko med dubbelkalv. I jaktradion hör jag att de är på väg åt mitt håll. Jag står spänt med tummen på säkringen och väntar. Plötsligt ser jag älgarna med efterföljande hund långt upp på höjden. En ståtlig syn. Men de viker av åt ett annat håll. Då jag står och kikar med min handkikare upptäcker jag ett rå med sitt kid. Otroligt graciösa djur att beskåda!




Efter lite värmande umgänge runt elden är det dags för ett nytt pass. Det blir pass 48 denna eftermiddag men under eftermiddagen ser jag endast ett galopperande rådjur över ängen. Dock blir det spännande radiolyssning då en kamrat lyckas fälla en älgkalv.

Efter att kalven är bärgad och omhändetagen kan vi konstatera att denna spännande jaktdag resulterade i en fälld älgkalv och tre fällda vildsvin.

Tack Bogesund, för att du fortsätter att leverera fina jaktdagar! Dagens viltobs för min del: 50 vildsvin, 4 rådjur och 3 älgar.
Dags för mig att ta mig hem för lite sömn inför morgondagens jakt ute på Gålö.





In English