Rävvak i Bogesund

Plats: Bogesund, Vaxhoms kommun, Sverige
Koordinater: Lat: 59.41233, Lon: 18.23497
Tid: 1 kväll under augusti månad

Det är äntligen säsongspremiär för min del, vakjakt på räv och eventuell grävling gäller denna otroligt fina sommarkväll. Det är rekordvärme här i stockholmsområdet och det är verkligen idylliskt vackert att så här vid 19-tiden smyga ner till jakttorn 40 i såt 10 här ute på Svenska Jägareförbundets jaktmarker i Bogesund.




Redan innan jag klättrat upp och satt mig till rätta gör ett rådjurspar mig sällskap bara 80 meter från tornet. Det är en ståtlig trofébock som uppvaktar en av Bogesunds halsbandsmärkta rån.




I takt med att det börjar skymma fylls den slagna åkern framför mig med ytterligare 6 djur varav 3 fina bockar, detta ser lovande ut inför bockpremiären som bara är 12 dagar bort. De 2 yngre bockarna jagas snart bort av förstnämnda bock samt den stiligt gråsprängda returbock som närmar sig väster ifrån. Efter en snabb sammandrabbning backar den gamle bocken tillbaka till sin åkerkant och åkerns kraftbock kan fortsätta att uppvakta dina damer.

Kvällen förlöper fridfullt, dock utan skymt av räv. Men strax före 22:00 fnyser det till i skogsbrynet och 17 pigga vildsvin dundrar fram längs åkerkanten. Det är 10 kultingar med sina 2 suggor, en stadig galt och resten årsgrisar. Riktigt spännande att observera dessa fascinerande djur på så nära håll.

Nu har det mörknat och det är dags att avbryta jakten. Jag och mina 4 jaktkamrater återsamlas för att summerar denna fina kväll med resultatet en fälld ungräv.




Det känns inspirerande med denna trevliga start på säsongen. Jag längtar redan till nästa jaktäventyr, kanske blir det rent utav redan nu till veckan.


In English