Älgbana och sporting med Sundsta Jakt






Plats: Roslagens jaktskyttebana, Norrtälje kommun
Koordinater: Lat: 59.860802, Lon: 18.634691
Tid: 1 dag under juli månad

Sommaren är nu här med besked, augusti och en ny spännande jaktsäsong närmar sig med stormsteg. Därför har Sundsta jaktklubb bjudit in till en dags avrostning på Roslagens jaktskytteklubbs trevliga anläggning vid den vackra sjön Erken. Detta är ett perfekt tillfälle att värma upp skyttemusklerna inför säsongen, därför har jag plockat med mig både studsare och hagelbock för att skjuta mina årliga serier på älgbanan samt ta en välbehövlig dust med lerduvorna. Vi är ett glatt gäng som samlats denna dag som inleds med lite vapenmek, bland annat behöver en ny Blazer-studsare från Widforss skjutas in och en annan passar på att se hur det nyinförskaffade Aimpoint-riktmedlet sköter sig. Det är både trevligt och tryggt att i lugn och ro få sådana här sysslor gjorda inför säsongen i kunniga och glada vänners lag. Det sista man vill är ju att behöva förlora den där drömbocken, tidigt på fredagmorgon den 16:e augusti, på grund av vapentrassel.
Älgbanans pappfigur får springa sig trött, från klubbstugan doftar det nybakat och när krutröken väl lagt sig på Sporting-banan så har jag hunnit fått många värdefulla tips från jaktkollegor och dagens rutinerade skjutledare. Jag vill tacka Sundsta Jakt för en givande och välarrangerad dag. Nu är det bara att invänta det efterlängtade augusti som jag kommer att inleda med ett rävvak en vecka från i dag.


In English