Paracord





Paracordknytning blir allt mer populärt och även om armbanden nog är de vanligaste så är det endast fantasin som begränsar hur de slitstarka fallskärmslinorna finurligt kan nyttjas. Paracord finns i olika färg och kvalitet. Om du väljer en lina av militär standard så borgar detta för linor med god bärighet. Jag har sett fiffiga knytningar runt t.ex. knivslidor, gevärskolvar och vattenflaskor.

Det var redan under andra världskriget som de amerikanska soldaterna upptäckte hur praktiska paracorden kunde vara både i tjänst och privat, och sedan dess har knyttekniken blivit allt mer avancerad. Man skulle kunna kalla dagens paracordknytning för en sorts virkning för oss överlevnadsintresserade. Tanken med paracordknytandet är att bäraren på ett praktiskt och dekorativt vis alltid skall ha tillgång till några meter stark lina för att lösa uppgifter som t.ex. förtöjning, bivakering, firning och hissning. Ett armband kan rymma ca 2,4 m lina som ofta klarar en maxbelastning av 250 kg. Linan består ofta av sju innertrådar som i sin tur kan rispas upp vid behov av en tunnare linor till t.ex. fiske.

Själv har jag haft glädjen att lära mig lite paracordknytande av Jeanette på Nytt Nött & Sött. Och som med så mycket annat så inser jag hur lite jag kan ju mer jag pysslar med det - underbart inspirerande hantverk!


Välkommen att läsa om Jonas Vildmark Bushcraftcenters kurser i  Bushcraft - Överlevnad - Jägarexamen - Motorsågskörkort 


In English