Brunton Resync och Solaris 12

Som du märkt har jag varit mer uppkopplad på Facebook, Twitter och Instagram under mina senaste äventyr. Detta är tack vare Bruntons smarta strömförsörjningssystem Resync och Solaris.





Tyvärr så har ju dagens smarta telefoner relativt korta batteritider och under längre utflykter så hinner batterikraften i min apparatur ta slut. Men med en fulladdad Resync på fickan kan jag ladda min telefon, kamera eller surfplatta ett antal gånger även på ställen där jag ej har tillgång till elnätverket. Resync:en kan laddas i förväg via vägguttag (ca. 7 h), USB-port (ca. 9 h), bilens cigarettuttag (ca. 6 h) eller under turens gång med hjälp av solpanelen Solaris (ca. 9-12 h). En fulladdad Resync kan räcka till att ladda en smart telefon ca. 8 gånger. Jag gillar att Resync:en är så lättanvänd och har ett behändiga format (68 x 146 x 23 mm och 284 g enligt tillverkaren). Jag har till och med haft nytta av den inne i storstadsdjungeln där den fungerar lika bra.




Solarispanelerna finns i fyra olika storlekar och kapacitet. Jag har nyttjat en Solaris 12 vilken är en lätt och smidig panel som levererar som bäst 12 volt och 800 mA. Solaris 12:s totalmått är ca. 230 x 130 mm (i hopvikt) och ca.730 x 440 mm (utvecklad). Panelen är mycket tunn och består av ett tåligt och flexibelt material. En smart detalj är öljetterna i varje hörn vilka möjliggör förankring och laddning under färd, t.ex. på ryggsäckens utsida eller på snösläden. Du kan även ladda din apparatur med solarispanelen direkt, utan att nyttja en Resync.




Jag är mycket nöjd med detta robusta och flexibla system från Brunton och det skall bli spännande att följa utvecklingen på batteritider och laddkapacitet på detta område.

Ca. priset på en Resync är 1500 kr och en Solaris 12 ca. 3700 kr (Sverige 2013).
Nedan följer tekniska specifikationer jag hämtat från Bruntons hemsida.

Resync
  • Perfect for demanding USB devices like tablet computers and electronic book readers
  • Compatible with smaller USB devices like smart phones, music players and GPS units
  • Compatible with Brunton Sync Tech enabled headlamps and task lights
  • Output: 5 volts 2,100 mA USB
  • Input: 5 volt USB or 12 volt DC
  • Compatible with USB-based or 12v Brunton solar panels
  • Capacity: 9000 mA rechargeable Lithium Polymer battery
  • Water resistant
  • Durable rubberized shell
  • Power gauge and auto shut-off prevents overcharge
  • Dimensions: 2.7x5.7x0.9"
  • Weight: 10 oz

  • Se även Brunton Outdoors film om Resync genom att klicka HÄR.

    Solaris 12
  • Flexible high performance CIGS solar cells
  • Multi-section folding panels for ease of storage and use
  • Link up to two or more units together for more output
  • Works in all types of weather, even in low light conditions
  • Built-in blocking diode prevents reverse battery discharge
  • Overall dimensions: 29" x 17.5"
  • Weight: 11 oz
  • Max output: 12 watts (12volts / 800mA)

  • Se även Brunton Outdoors film om Solaris 12 genom att klicka HÄR.

    In English