Spinnfiske på Gräsö

Plats: Gräsö, Roslagen, Sverige
Koordinater: Lat: 60.429077, Lon: 18.401632
Tid: 2 dagar under augusti månad

Sonia och jag åker öster ut för att njuta av ett par dagars sommarbus i Roslagens skärgård. Detta är min barndoms fiskevatten. Här på den nordöstra delen av Gräsö lärde jag mig som liten storögt om spinnfiske bland klippor och vass. Jag glömmer aldrig då min första gädda aggressivt slukade mitt lilla guldfärgade atomdrag. Känns underbart nostalgiskt att få vara tillbaka på denna plats. Skiftande molnighet, friskt badvatten på +19°C och ett par magiska sommarkvällar gör att vi stortrivs.


 

 

Fiskar från den steniga stranden med siktet inställt på abborre. Börjar med en Mira-spinnare från Myran som direkt lockar en fin liten gädda som gång på gång stirrar på mig då den lilla spinnaren når land. Gäddfebern slår till och jag byter till ett skeddrag, Atom från ABU Garcia, och hoppas att detta skall fresta till hugg, men icke. Jag byter tillbaka till spinnare, men nu en Blue Fox Super Vibrax i storlek 3 med en svart sked och signalfärgad kropp... Sådär ja! Nu faller det på läppen, smågäddorna hugger gång på gång längs den ca. 15 meter korta sträckan jag håller mig på. Jag landar tre fina enkilosgäddor vilka jag släpper tillbaka på tillväxt. Dessa småkrokodiler är riktigt roliga med sitt fartfyllda temperament.




Det är tur att jag har en kort ståltafs längst ut på min lina, denna är illa tilltygad då Sonia och jag glatt packar ihop för hemfärd. Tack för att jag fått återuppleva denna vackra plats och tack för att lilla Sonia också får uppleva detta!





Välkommen att läsa om Jonas Vildmark Bushcraftcenters kurser i  Bushcraft - Överlevnad - Jägarexamen - Motorsågskörkort 


In English