Drevjakt på rådjur på Gålö




Plats: Gålö naturreservat, Haninge kommun, Sverige
Koordinater: Lat: 59.11089, Lon: 18.27711
Tid: 1 dag under november månad

Vi är ett stort gäng på cirka femton jägare som samlas denna morgon, före solens uppgång, på Edholmens jaktgård på Gålö. Jag får äran att besitta pass nummer elva under dagens tre såtar; Oxnö, Frönäs och Norrskogen. För att gynna områdets rådjursstam fredar vi i dag alla vuxna rågetter. I snabba drevsituationer kan det vara svårt att skilja på äldre getter och bockar som just tappats sin hornuppsättning för säsongen. Men ett hett tips är att även studera djurets bakre regioner efter ledtrådar i form av pensel och teckning.

Första passet bjuder på flera skallande drev från de ivriga jakthundarna, men det är först efter ett par timmar som jag får min första närkontakt med vilt; en äldre get som galopperar förbi mig på bara fem meters håll. Denna ståtliga dam hade ingen hund i hasorna, till skillnad från min nästa gäst; en yngre get som på avstånd åtföljs av två lyckligt arbetande parhundar.
Även på nästa pass, beläget längre in i skogen längs en kraftledningsgata, besöks jag av två getter, denna gång som ett par. De kommer rusande och hejdar sig mitt framför mig nästan som att de vill försäkra sig om att jag hunnit se att de ej är skjutbart vilt för dagen.
Efter några värmande lammkorvar vid brasan delar vi åter upp oss inför dagens sista såt.
Hundarna kämpar på om än något dämpade av dagens hängivna arbete. Strax innan jaktledaren avblåser dagens jakt väcks min uppmärksamhet av ett häftigt upptag av en av jakthundarna precis i min närhet. Inne i tätpartiet på min vänstra sida har uppenbarligen två getter stått och tryckt ett tag, och nu kommer de som skjutna ur en kanon rakt genom mitt pass.

Hundarna har kopplats och en viltrik jaktdag är till ända. Jag är glad för den spännande viltkontakten jag fått; tre pass med två getter vardera, väl inom skotthåll! Men eftersom de ej var lovliga så behöver jag ej göra rent bössan i kväll.