Öringsafari i Själsöån





Plats: Själsöån, Själsö naturreservat, Gotlands kommun, Sverige
Koordinater: Lat: 57.69337, Lon: 18.35456
Tid: 1 dag under november månad

Jag älskar hösten på Gotland. Öns lugna och friska höstdagar är som balsam för själen. I dag gör jag en utflykt längs öns västkust för att besöka Själsöån. Detta är en betydande plats för havsöringens reproduktion, en å som börjar inne i Strandviken strax norr om Brucebo naturreservat. Havsöringen vandrar, i huvudsak under senhösten, från havet upp i grunda bäckars strömmande sötvatten för att leka på grus- och stenbotten. Därför är Själsöån ett av flera fiskefredningsområden på Gotland. Själsö är sedan 2008 ett 4,8 hektar stort naturreservat som genom sina fina förhållanden bidrar till att stärka vår fina havsöringspopulation.

Då jag sakta lutar mig över räcket på den lilla bron vid Själsö fiskeläge kastar en mäktig kontur till i det kalla och klara vattnet; en vacker öring på cirka 50 cm gör mig sprallig och glad. Utmed den lilla ån finns spänger och stigar vilka möjliggör en skön och spännande öringsafari. Underbart att strosa längs den pårlande ån och känna hur höstsolen fortfarande värmer mig i nacken.