Kombijakt - rådjur och vildsvin i Bogesund





Plats: Bogesund, Vaxhoms kommun, Sverige
Koordinater: Lat: 59.41233, Lon: 18.23497
Tid: 1 dag under december månad

Äntligen har snön kommit på riktigt! Klockan är 06:00 första dagen i december. Himlen är kolsvart, träden och marken kritvit. Upplever det som att min pickups kraftfulla strålkastare är en filmprojektor som spelar upp en förtrollad värld då de lyser upp det förföriskt gnistrande vinterlandskapet framför mina ögon... Den ymniga nysnön som fallit under natten har förvandlat höstmörkret till ett fluffigt molnlandskap. Jag är helt ensam där jag rullar fram över snön... dov tystnad... förväntan... Hur kommer dagens jakt att bli?

I dag är det en kombijakt på rådjur och vildsvin. Alla är tacksamma för det fina vädret; -5°C och nästan vindstilla. Vi täcker av tre såtar under dagen, som blir allt kortare så här års. Vi börjar med såt nummer 10 där jag får äran att ta pass nummer 77, faktiskt det pass jag stod på den första gången jag besökte Bogesund för jakt en gång i tiden. Före lunch hinner jag även få uppleva såt 12:s pass 92c och får där besök av en get med tillhörande killingpar i full galopp. Jag bedömmer farten till allt för hög för skott så jag sänker bössan igen.

Dagen bjuder oss på flera viltkontakter på älg och rå. Även spår efter räv och vildsvin ses. Men det är typiskt nog först så sent som tio miuter innan mörkrets inträde som en grupp på sju vildsvin i såt 6 visar upp sig framför en jaktkamrat. Det kan vara svårt att identifiera ett lovligt djur i flocken, och dessutom få ett bra skottläge. Så han gör rätt i att inte chansa, man vill undvika eftersök på vildsvin i mörker.

Inget fällt vilt men en fantastisk vacker dag sållas till mina naturupplevelser.