Stjärnkväll med Renata Chlumska





Plats: Observatoriekullen, Stockholm, Sverige
Tid: 1 kväll under november månad.

Höstlöven frasar runt mina fötter då jag vandrar längs Stockholms kvällsgator. Jag är på väg upp mot Observatoriekullen och Observatoriemuseet dit Primus och Brunton bjutit till en kväll i stjärnornas tecken. Observatoriet invigdes år 1753 och bestyckades år 1910 med det teleskop som med vilket Vi i kväll skådar ut mot Stockholms friska hösthorisont.

Passande för kvällens stjärntema är den karismatiska Renata Chlumska på plats för att berätta om hennes stundande rymdäventyr. Hon planerar under hösten 2012, att som första svenska kvinna, deltaga i en rymdexpedition med Virgin Galactic. Äventyret benäms Expedition 2.0 och kommer helt klart följas av mig med spänning. Renata berättar även inspirerande om några av hennes tidigare äventyr, bl.a. Mount Everestbestigning och USA runt på imponerande 439 kayak- och cykeldagar.

En av kvällens värdar är en glad nyhet för vår svenska friluftsmarknad; Paul från Brunton berättar denna kväll om flera spännande produkter som företaget erbjuder, bl.a. en ny serie kikare. Jag ser fram emot att bekanta mig med dessa. Den andra halvan av värdparet, Primus, är förvisso ingen nyhet för den svenska marknaden då Jocke visar upp nya produkter som med stor sannolikhet, på ett effektivt sätt, kommer mätta många hungriga friluftsmagar framöver.

Under min promenad hemåt, längs den i höstmörkret så majestätiska Observatoriekullen, känner jag mig glad och inspirerad av Renatas berättande och mina tankar spinner loss kring Mitt stundande äventyr.

Tack för en fin höstkväll i glada likasinnades lag!