Green Park och Hyde Park






Plats: Green Park och Hyde Park, London, England
Tid: 1 dag under november månad.

Jag har några timmar att slå ihjäl i London. Stadens krispiga höstluft lockar mig till dess lungor; parkerna.
Tunnelbanan stannar vid Green Park, vilken löper längs Piccadilly, och jag kliver in i den folktomma parken som bl.a. rymmer Buckingham Palace. De feta duvorna spatserar kurrande bland de gula höstlöven på marken och då och då möter jag något förälskat par på förmiddagspromenad eller en motionär djupt försjunken i sina musikhörlurar.

Där Green Park tar slut tar den legendariska Hyde Park vid. Efter att jag korsat den trafikerade gatan och Wellington Arch befinner jag mig åter i den lugnande parkmiljön. Hyde Parks rosenträdgård är fortfarande ganska prunkande där jag strosar fram bland än fler duvor som här har sällskap av ett antal nyfikna ekorrar.

Tiden förlöper fort i takt med promenadstegen och mina fritt svävande tankar. Dags att lämna London för denna gång. Jag vänder mig om och ser in i Hyde Park innan jag kliver ned i tunnelbanenedgången... Dessa grönskande oaser fyller en viktig funktion då storstadsmänniskan behöver ladda sina mentala batterier.