Segling på Västkusten



Plats: Västkusten, Sverige
Tid: 2 dagar under augusti månad.

Lysekil badar i solsken. Glassen i min hand smälter snabbt i den stekande högsommarsolen. Jag njuter av min tre månader långa semester genom att lungt och nästan helt planlöst utforska Sveriges vackra västkust ensam tillsammans med min Jeep. Telefonen ringer och det är några kamrater som snappat upp att jag är i faggorna och de föreslår att de möter upp mig med sin båt så att vi får njuta av ett par dagars segling tillsammans. Jag packar glatt ner min snorkelutrustning, provianterar på närmsta livsmedelsbutik och beger mig till mötesplatsen. Då jag ej är en van seglare känns detta exotiskt för mig.
Att skrattandes grilla på en skärgårdshäll i värmande kvällssol efter lite snorkling gör att det känns som att jag befinner mig i en reklamfilm för en skummande skandinavisk sommarbrygd. Jag somnar sött, ackompanjerad av stilla vågkluck, efter ett nattdopp skimrande av Mareld. Detta är livet!

Kära vänner; tack för en fin seglats!