Jägarexamen på Sundsta Säteri



Foto: C. Liljeros




Plats: Sundsta Säteri, Norrtälje, Sverige
Tid: 3 dagar under november månad.

Äntligen är det dags... I många år har jag haft planer på att ta min jägarexamen... Och nu är det dags.
Med mitt gedigna djur- och naturintresse har jägarexamen länge fattats mig, därför känns det nu extra kul att äntligen få möjlighet att förkovra mig i vad jag tycker är en grundläggande allmänbildning om naturen och dess invånares samspel.

Sundsta Säteris intensivkurs på tre dagar ligger framför mig denna fredag då jag förväntansfullt rullar in på Sundstas gårdsplan. Sundsta Säteri med Lasse Baalack i spetsen erbjuder besökaren, förutom jaktkurser, bl.a. även vilthägn, konferens, folkrace och golf.

Svenska Jägareförbundets kurslitteratur har under de senaste veckorna fått stå för kvällslektyren och nu gäller det att under de kommande långa och intensiva dagarna suga i sig ordentligt av mixen jaktteori och skjutövning för att klara helgens slutprov.

Det milda höstvädret, kunniga instruktörer och trevliga kurskamrater gör helgen intressant och behaglig. Ett antal skott, jakthistorier och goda viltmiddagar senare sitter jag nöjt med mitt Jägarbevis på fickan och känner mig redo att påbörja min resa mot att bli en jägare.


Välkommen att läsa om Jonas Vildmark Bushcraftcenters kurser i  Bushcraft - Överlevnad - Jägarexamen - Motorsågskörkort