Tollstad

.
.
.
Plats: Tollstad, Mantorp, Sverige
Tid: 1 dag under mars månad
.
Äntligen var denna 4-dagarshelg här. Ryggsäcken var packad för tre dagars ATT-kurs (Advanced Assessment and Treatment of Trauma) och en dags vandring i Ekopark Omberg. Jag skulle via Svenska överlevnassällskapet gå en avancerad sjukvårdskurs i Mantorp och passade då på att ta ut ett par extra dagars ledighet.
Tidigt på fredagen tog jag mig, med tåg, till ett snöigt och lugnt Mantorp. Efter en promenad på byn och enkelt provianterande på den lokala macken började jag gå mot Östra Tollstads bygdegård. Den 3 km långa promenaden fram till Östra Tollstad kyrka tog mig längs små landsvägar över öppna åkerfält. Då jag hade en stund kvar tills sjukvårdskursen började vek jag av mot Gagnarp och avverkade några uppfriskande kilometrar med tillhörande filosoferande pauser. Underbart att känna nuet långt bort från vardagsstress och larm. Jag hade en innehållsrik och givande helg framför mig.