Omberget

.
.
.
Plats: Ekopark Omberg, Östergötland, Sverige
Tid: 2 dagar under mars månad
.
En vänlig sjukvårdskurskamrat gav mig lift från Mantorp till Alvastra nära Ombergs turisthotell vid Ombergets fot. Efter att jag ordnat min packning och studerat min karta började jag vandra med siktet inställt på bergets topp Hjässan. 3 km senare och med något högre puls stod jag på 263 m ö. h. En mycket vacker utsikt. Då det redan börjat skymma började jag söka efter en lämplig övernattningsplats. Valet föll på Stocklycke hamn som ligger 3 km vandring från Hjässan, på Omberga västra sida. Hamnen är vackert belägen vid Vätterns strand och nyttjades fram till 1950-talet till att frakta timmer. Ett fint vindskydd med ett lyxigt tak över den välordnade tillhörande eldstaden fick bli nattens ide. Det var en mäktig känsla att ligga i den månupplysta kylan med eldens knaster och Vätterns kraftigt brakande packis ljudande i mina öron.
Efter en god natts sömn packade jag ihop sovsäcken och påbörjade min 13 km långa morgonpromenad med sikte på Ödeshög. Så fort jag tagit mig ut ur Bokskogen började jag förstå varför det finns så många vindkraftverk placerade på Ödeshögs åkrar. Blåsten i kombination med endast ett par varmgrader gjorde förmiddagen till en uppfriskande sådan. Väl framme vid Östgötaporten var jag värd en värmande kopp kaffe medan jag väntade på bussen som skulle ta mig hemåt.
Vackra Omberg gav mersmak och jag hoppas få återvända.