Sjukvårdskurs ATT

.
.
.
.
Plats: Östra Tollstad, Mantorp, Sverige
Tid: 3 dagar under mars månad
.
Adapted Medical Solutions AB erbjuder bl.a. avancerade sjukvårdskurser för utlandsstyrkor, säkerhetspersonal och äventyrare. Denna helg hade en ATT-kurs (Advanced Assessment and Treatment of Trauma) anpassats för mig och mina vänner i Svenska överlevnadssällskapet. Det blev tre mycket inspirerande och intensiva dagar fyllda av föreläsningar, diskussioner och praktiska övningar. Vi fick ingående lära oss om kroppen, skador denna kan råka ut för och hur dessa lämpligast tas omhand. Kursdagarna hade föregåtts av egenstudier och övningar på Internet, och nu fick vi chansen att handgripligen lära oss räddningsrutiner för bl.a. blödningar, frakturer och brännskador.
Jag är väldigt glad för den kunskap jag fick under denna kurs. Kunskaper som gör mina små äventyr tryggare och som även kan komma väl till pass när, Gud förbjude, olyckan är framme i trafiken, på jobbet eller i hemmet.