Ryggsäck Osprey Aether 70





Volym: 70 liter
Vikt: 2140 g (enligt tillverkaren)
Ca. pris: 2 200 kr (Sverige 2013)
Plus: Hög kvalitet, Robust, Bekväm
Minus: Aningen få småfickor

Då jag planerar att vara ute några dagar brukar jag plocka med mig, vad jag kallar en Helgsäck; en ryggsäck som rymmer runt 70 liter. I denna kategori faller Osprey Aether 70 väl in. Jag har nu nyttjat denna 70-literssäck under några månader och jag är mycket nöjd. Mina tidigare erfarenheter av Ospreys produkter är bärstolen Osprey Poco Premium vilken även denna har skänkt mig många trevliga mil i skog och mark. Bärsystemet på Osprey Aether 70 består av en lättviktsram, bekväma axelremmar och ett robust avbärarbälte. Bärsystemet har enkelt justerbara remmar, dock är det ej möjligt att justera bärsystemet i relation till säcken. Istället erbjuder Osprey ryggsäckarna i olika storlekar. Aetherserien finns i tre olika modeller (60, 70 och 85). Dessa kan fås i fyra olika storlekar (S, M, L och XL) för att passa våra olika ryggar. Mitt tips till dig är att prova ut din ryggsäck för bästa passform. Bärsystemets effektiva avbärarbälte är utrustat med två mindre fickor med dragkedjor lämpliga för t.ex. nycklar, mobil och kompaktkamera. Bältets form kan vid behov omformas i värmeugn, hos din leverantör, för att ge en personlig passform. Själv har jag ej utnyttjat denna möjlighet då jag tycker att avbärarbältet passar mig väl i sin originalform. Mellan bärsystemet och säcken finns en ficka där ett vattensystem (extra tillbehör) kan monteras. Aethers största lastutrymme kan nås via tre olika öppningar; huvudöppningen på toppen samt två dragkedjor vilka möjliggör mycket snabb och enkel åtkomlighet till säckens innehåll. Vid behov kan det stora lastutrymmet avdelas längst ner för att smidigt ge plats för t.ex. en sovsäck. På utsidan av säcken finns elastiska fickor utan dragkedjor för förvaring av t.ex. sandaler, regnjacka och vattenflaska. Ryggsäckens topplock består av en löstagbar midjeväska som erbjuder två fack med dragkedjor. Ryggsäcken har ett effektivt kompressionssystem för att tighta upp säcken efter packning eller göra den mindre då du ej behöver alla de 70 litrarna. Utanpå säcken finns flera fiffiga infästningsanordingar för t.ex. liggunderlag, ishackor, pulka, stavar och påhängsväskor. Ryggsäcken erbjuds i tre olika färger och i Europa levereras Aether 70 även med ett löstagbart regnskydd.

Jag uppskattar denna väskas höga kvallitet, den är robust utan att kännas klumpig på ryggen. Materialvalen känns seriösa och designen är väl genomtänkt. Eventuellt hade det varit trevligt med ett par extra små dragkedjefickor på ryggsäckens utsida. Besök gärna Ospreys hemsida för mer ingående specifikationer. Jag har haft ett antal olika helgsäckar genom åren, vissa av dom kan du läsa om här på Jonas Vildmark, men Osprey Aether 70 är numera min absoluta favorit i klassen. Jag ser fram mot fortsatta äventyr tillsammans med Aether 70 så att jag kan återkomma till detta inlägg med uppdateringar. Kolla även gärna in mina Packningstips.


Välkommen att läsa om Jonas Vildmark Bushcraftcenters kurser i  Bushcraft - Överlevnad - Jägarexamen - Motorsågskörkort 


In English