Elmia Game Fair 2013







Plats: Elmia mässan, Jönköping, Sverige
Koordinater: Lat: 57.78849, Lon: 14.22798
Tid: 3 dagar under maj månad

Efter en skön natts sömn, vid Vätterns strand på mitt pickupflak, är det dags att ta del av Elmia Game Fair's inspirerande mix av glada människor, föreläsningar och prylar. Detta är det första året jag besöker Elmia Game Fair och det skall bli kul att se hur evenemanget står sig i jämförelse med andra mässor jag tagit del av. Mitt Primuskök har fyllt min termos med varmt kaffe, skönskorna är påsnörade, nu kör vi!

Förutom hunduppvisningar, provskjutningar, trickskjutning och spännande fiskehistorier bjöd även mässan på flera intressanta föreläsningar. Mikael Tham pratade om vildsvinstammens utveckling och hur viktigt det är att lyckas med välfungerande skötselområden för att kunna kontrollera den växande svenska vildsvinstammen. Mikael gjorde jämförelser med Tyskland och deras problematik kring vildsvin. Thomas Ekberg tittade in i jaktspåkulan och gav en bild av hur han hoppas att framtiden kommer att se ut. Han känner att den inflammerade vargdebatten hotar vår svenska tradition att jaga med lös hund samt att ett "varghat" ej leder till något kreativt. Thomas gav ett skrämmande men ack så tänkvärt "varghatexempel" hämtat från ett av hans besök i Ryssland. Ekberg efterfrågade ett gemensamt krafttag, förbunden emellan, för att sprida kunskap kring våra rovdjur för att ge politiker och media en mer balanserad bild av situationen. Rasmus Boström delade med sig av sina gedigna erfarenheter av björnjakt. Ett par av Rasmus tips för en lyckad björnjakt är att ha rörliga pass och väl fungerande vapen, för det kan gå undan i björnskogen!

Några andra guldkorn på mässan var Promoteq som visade upp sitt nya jaktanpassade första förband, Fenix's imponerande lampor och nyheter från Benchmade. Karesuandokniven berättade om sin nysatsning med spännande projekt. Wetterlings hade med sig ett stort utbud av sina mycket vackra yxor till mässan. Alltid lika trevligt att besöka Mora of Sweden's monter. I Fondprodukters monter hittade jag några spännande nyheter från Buck, och Stabilotherm AB bjöd på en trevlig pratstund om knivar. Eggfantast som jag är så hoppas jag att få möjlighet att återkomma till ovan vassa produkter för utvärderingar och inlägg här på Jonas Vildmarks Knives - Tools & Art.

Elmia Game Fair 2013 var en trevlig och mycket givande tillställning. Jag fick träffa många gamla vänner och även skaffa nya spännande bekantskaper. Jag hoppas att även du blev inspirerad inför den stundande jaktsäsongen och vårens kommande äventyr i skog och mark.

In English