Delsjöområdets naturreservat








Plats: Delsjö- & Kåsjöområdet, Göteborg, Sverige
Koordinater: Lat: 57.69824, Lon: 12.09196
Tid: 1 dag under maj månad

Jag befinner mig i Göteborg och har en dag över för lite naturbus. Därför packar jag och Sonia för en härlig vårdag i naturområdet runt Delsjön. Delsjön är indelad i Stora och Lilla Delsjön och ligger i Delsjöområdets naturreservat strax öster om Göteborgs innerstad. Om du ej vill gå de ca. 3 km från Korsvägen och Mässan så går 5:ans spårvagn härifrån ut till Delsjön. Från Delsjövägen är det sedan ca. 2 km vandring tills du når vattnet. Strövområdet är drygt 25 000 ha stort och bjuder på bergs- och hällmarker, myrar, löv- och barrskog. Cykling, paddling och fiske är några av aktiviteterna du kan göra i detta natursköna område.
Vårsolen värmer naturen som äntligen får spricka upp i grönska, det har varit en lång och ihärdig vinter. Merparten av områdets vandringsleder är mycket lättillgängliga och den enda gången jag märker av vår sulkyvagn är vid de trappor som är belägna utefter Bohusleden, mellan Lillön och Lyckans badplats.
Matsäcken smakar mycket bra vid Delsjöns strand. Sonia stortrivs med att rota runt bland kottar, jord och spännande stenar. Ibland passerar motionärer med hund och Sonia ropar då glatt "Vov! Vov!". Det är ca. en mils vandring för att runda både Stora och Lilla Delsjön vilket ger både en mångsidig vandring och ett skönt träningspass. Om du vill se mer vackert vatten kan jag rekommendera Kåsjön som ligger ca. 5 km nordost om Delsjön. Du får då även chansen att uppleva Knipeflågsbergens naturreservat på vägen.
Tack för en mycket fin och uppfriskande dag, ett perfekt sätt att välkomna den underbara Våren! Både Sonia och jag kommer att sova sött i natt.


Välkommen att läsa om Jonas Vildmark Bushcraftcenters kurser i  Bushcraft - Överlevnad - Jägarexamen - Motorsågskörkort 


In English