På jakt efter julräven

Plats: BogesundVaxhoms kommun, Sverige
Koordinater: Lat: 59.41233, Lon: 18.23497
Tid: 1 dag in december

Efter en månads inspirerande äventyr i Florida så känns det underbart att få komma hem till ett fridfullt julfirande här hemma i Sverige. Efter att julgröten sjunkit undan lite så bär det av ut i den mörka och underbart tysta decemberskogen. Det är en fantastiskt vacker fullmåne och de -8°C biter extra hårt i min nu Floridaanpassade näsa. Tyvärr har snön låtit vänta på sig i år, men det känns som den hänger i luften.




Skogen känns ovanligt tyst i dag, och det är inte bara för att mina batterier tagit slut i mina aktiva hörselkåpor. Det skarpa månljuset lyser upp torn 45 då jag klättrar upp i det. Väl på plats tar jag ett djupt andetag, lutar mig tillbaka och insuper nuet. Snart kommer dagsljuset och det är en ynnest att få möta dagen på detta vis.





Lugnet håller i sig hela morgonen, det enda vilt jag ser är blygsamt fågelliv. I min ensamhet låter jag mina tankar fridfullt sväva fritt och planlöst, både inne i mitt huvud och runt om mitt jakttorn. Och se där... nu kommer snön... God Jul!


In English