Bockpremiären 2015 - Gålö i vacker kvällssol

Plats: Gålö naturreservatHaninge kommun, Sverige
Koordinater: Lat: 59.11089, Lon: 18.27711
Tid: 1 dag under augusti månad

För min del kom årets bockjaktspremiär något senare. Eftersom jag hade annat spännande naturbus inbokat den 16:e augusti, då den svenska bockjakten drar igång, fick bockarna i år vänta på mig i några dagar. Men nu sitter jag här i den vackra kvällssolen på Svenska Jägareförbundets marker ute på Gålö. I kväll är det vakjakt från jakttorn som gäller och jag har tyst dukat upp kikare, avståndsmätare och lockpipa framför mig. Jag sitter på pass nummer 13 i en skogsdunge, cirka 300 meter söder om en bilväg. Jag övervakar ett brett åkerparti med tillhörande skogsbryn. Det är vindstilla och den låga solen värmer mitt lyckligt förväntansfulla ansikte.




Vid 20-tiden dyker en liten get upp i fältets västra ände, och inte helt oväntat vågar hennes bock sig ut på fältet cirka en kvart senare. Han är en ståtlig äldre sextaggare som får min puls att stiga. Jag gör ett försök att locka på honom, för att få honom inom lämpligt skotthåll. Även om han inte verkar så intresserad av mitt lockande så börjar han sakta men säkert att röra sig rakt mot mig.




Tyst och stilla sitter jag och tittar på bocken genom mitt kikarsikte medan jag förbereder mig. Då och då stannar han till för att beta av åkerns läckerheter. Avståndet mellan oss har nu sjunkit till 200 meter och jag försöker hålla kontroll på min fokuserade andning. Fortsätter han att närma sig mig på detta trevliga vis kommer jag kunna bli erbjuden ett riktigt bra och tryggt skottläge på strax under 100 meter. Nu är han 150 meter ifrån mig...




Men bocken rycker till och tittar upp ut mot vägen. Något har fångat hans uppmärksamhet. En ovetande cyklist susar förbi längs bilvägen och bocken tar några kraftfulla språng och försvinner upp i skogen igen... Tystnad... En tung suck från mina läppar... och min anspänning avtar då jag sänker mitt gevär.

I stunden är det frestande att banna den lyckligt ovetande medmänniskan som just trampade förbi på sin cykel. Men även detta är en del av jakten, speciellt då man jagar i såhär pass tätt bebyggda områden. Den fina och centrala jaktmöjlighet som Jägareförbundets Gålö och Bogesund skänker höjer erfarenheten och kvalitén på vår jaktkår, vilket är viktigt för vår jaktkultur. Varje spenderad jakttimme är givande, oavsett om vilt fälls eller ej. Som jägare blir jag aldrig fullärd och det är viktigt att jag är ödmjuk inför alla upplevelser skogen skänker mig. Jag är varmt tacksam för denna kvälls fina jaktupplevelse. Jag fick chansen att möta den där fantastiska känslan av att vara levande i nuet som är svår att återge med ord och bild.
Tack Gålö för denna gång, och till den vackra bocken säger jag glatt... På återseende min vän!


In English