Vintrig rådjursjakt på Gålö

Plats: Gålö naturreservatHaninge kommun, Sverige
Koordinater: Lat: 59.11089, Lon: 18.27711
Tid: 1 dag under januari månad

Jag vill tacka Gålö för en fin rådjursjakt i helgen. Härligt vinterlandskap, välorganiserat och gott om duktiga hundar.Vi var elva glada skyttar som fick se rikligt med rådjur under dagen. Mycket glädjande att se att Gålös rådjursstam vuxit sig stark. Förutom god viltvård, gissar jag att förra årets milda vinter bidragit till detta.




Vi hann med tre såtar under dagen och för min del blev det som mest spännande då jag under morgonen fick två unga bockar i pass... en mycket vacker syn. Djuren placerade sig dock tätt intill varandra så jag avstod skott, för att ej riskera en skadeskjutning av djuret i bakgrunden.

Då jaktledaren bröt jakten för dagen hade ett kid fällts och med rosiga kinder tackade vi alla för en perfekt vinterdag i skogen.


In English