Älgjakt dagen före Fars dag

Plats: Långhundra häradUppland, Sverige
Koordinater: Lat: 59.75041, Lon: 17.91107
Tid: 1 dag under november månad

I förrgår kom första snön här i Upplandstrakten. Tyvärr blev den ej långlivad kan jag konstatera då jag sätter mig tillrätta på mitt älgpass för dagen. Den blöta marken är grön och temperaturen ligger på en plusgrad. Vi har fortfarande tilldelning kvar på markerna och i dag hoppas vi kunna komma ifatt i vår viltvårdsplan. Det är en vacker morgon och det magiskt dimmiga sceneriet är som gjort för att ko med kalv när som helst skall träda fram ur dimman. Det är lugnt och skönt i skogen. I dag jagar vi utan hund så efter några timmar smyger jag en sväng i närområdet för en enkel inventering. De enda dagsfärska spår jag finner är från rådjur och vildsvin. Älgarna är på annat håll i dag så vi avbryter jakten för dagen och tar en trevligt värmande fika istället. Bättre jaktlycka nästa gång. Tacksam för att kunna lägga ännu en dag av viltvård, skog och mark till mina erfarenheter. En mycket fin start på denna Fars dags-helg. Sänder glada grattishälsningar till alla Fäder!





In English