Jonas Vildmark Grundkurs Friluftsliv augusti 2014

Plats: Torp Jonas Vildmark, Långhundra härad, Sverige
Tid: 2 dagar under augusti månad




Det är en trevlig blandning av kursdeltagare jag har nöjet att hälsa välkomna denna vackra augustimorgon ute på torpet. I dag skall vi köra en Jonas Vildmark Grundkurs Friluftsliv vilket är en 1,5-dagskurs som blandar teori och praktik rörande grundläggande friluftskunskap. Mina grundkurser genomförs med grupper om max fyra kursdeltagare för att möjliggöra en interaktiv och personlig kursatmosfär.

Vi inleder dagen med en kort rundvandring på torpet, drar igång lägerelden och sedan sätter vi oss och pratar om gruppens erfarenheter av friluftsliv och vad vi har för förväntningar på denna kurshelg. Förmiddagens teoripass avslutas och lunchen tillreder vi tillsammans över den trivsamma elden.






Mätta och belåtna går vi igenom olika Tändtekniker och provar dessa på olika sorters tände. Gästernas engagemang och envishet bär frukt och efter en stund tänds det friskt överallt under glada tillrop.






Före middagen hinner vi avverka ämnena Vatten, Mat och Packning. Det är alltid intressant att se vad alla har packat ner i sina ryggsäckar och diskutera marknadens stora utbud av friluftsutrustning.




Det glädjer mig att alla gäster visar stort intresse för säker Hantering av verktyg då jag demonstrerar eggverktyg som kniv och yxa. Jag hoppas att tipsen kan avhjälpa onödiga olyckor vilka ju kan lägga sordin på en fin vildmarksupplevelse.




Dag 1's avslutande pass om Hälsa och Sjukvård blir en kreativ sittning som pågår ända in i skymningen, och efter lite rövarhistorier kring brasan så glider vi alla tacksamt ner i våra sovsäckar och säger gonatt.




Under förmiddagen dag 2 pratar vi Överlevnad och Navigering, och efter en summering kan vi alla konstatera att kurshelgen gått väldigt fort... Ett för mig glädjande bevis på ett intressant kursinnehåll och ett interaktivt kursupplägg.

Jag vill innerligt tacka kursdeltagarna för deras insatser och trevliga sällskap denna helg. Önskar er all lycka i ert fortsatta friluftande och må era stundande äventyr skänka er många fina minnen.

Du kan se mer om Jonas Vildmarks kurser genom att klicka HÄR.

In English