Primus flaska Wide Mouth




Storlek: 1000 ml (finns även som 600 ml)
Vikt: SS 220 g, Alu 185 g (enligt tillverkaren)
Ca. pris: 170 kr (Sverige 2013)
Plus: Design, Kvalitet
Minus: Plastgängor på flaskhalsen

Flaskan
En av mina favoritflaskor är Primus enliters Wide Mouth. Jag gillar storleken, formen och det flexibla locket som gör att du kan välja mellan stor eller liten öppning. Flaskan finns i två olika storlekar, 600 ml och 1000 ml. Materialalternativen som erbjuds är aluminium (Alu) eller rostfritt stål (SS). Under min överlevnadsstrapats JVMS Midsummer Survival behövde jag ett enliterskärl för insamling av föda och kokning av vatten. Tidigare har jag trevliga erfarenhet av aluminiumvariantens design och tänkte att detta är ett bra tillfälle att testa SS-varianten. Flaskan väger 220 gr och har en svart pulverlackad yta som ger ett bra grepp även vid våta händer. Locket samt gängorna på flaskhalsen är tillverkade av plast med flaskan och karbinhaken är tillverkad av metall.

In i elden
Jag vet att det är orättvist av mig att testa en flaska med plastdetaljer då jag planerar koka vatten över öppen eld. Men jag vill ändå testa och se vad min favoritflaska klarar. Inte så oväntat smälte plastdetaljerna på flaska då de kom i direktkontakt med lågorna. Och det är möjligt att de skulle hållit bättre om jag placerat flaskan på ett galler eller ett stormköks brännare. Men för detta mer extrema tillfälle behövde jag kunna ställa flaskan direkt vid elden. Förutom att plasten brann bort så fungerande det alldeles utmärkt att koka vatten i flaskan och den fyllde sin funktion mycket väl under min strapats. Önskvärt hade dock varit att flaskhalsens gängor varit av metall.




Modifierad flaska
Jag gillar fortfarande flaskan och har därför nu gjort några modifieringar av flaskan inför kommande liknande strapatser. Efter rengöring drog jag fast en eldtålig najtråd på flaskhalsen som karbinhaken kan fästa in i. Som lock planerar jag använda en koniskt formad plugg i kork eller gummi. Ser fram mot vidare äventyr tillsammans med min Wide Mouth.




Välkommen att läsa om Jonas Vildmark Bushcraftcenters kurser i  Bushcraft - Överlevnad - Jägarexamen - Motorsågskörkort 


In English