Inför JVMS 6, 60, 60 - Midsummer Survival

Nu är det en vecka kvar till min överlevnadsstrapats jag tänkt genomföra under midsommarhelgen. Jag kommer utföra äventyret enligt min egen överlevnadsträningsmetod, Jonas Vildmarks metod för överlevnadsträning (JVMS). Under 60 timmar kommer jag förflytta mig 60 km med en utrustning endast bestående av 6 saker. Mitt arbetsnamn på just denna strapats är JVMS 6, 60, 60 - Midsummer Survival. Detta är första gången jag utvärderar metodens teorier i praktiken, därför känns det spännande att få se om jag kommer att behöva revidera min metod efter hemkomst. Det är jättekul att mitt stundande lilla äventyr fått så pass mycket uppmärksamhet i tidningar och sociala medier. Jag har fått många goda råd, utvecklande ifrågasättanden och inspirerande ord från många av er på olika webforum, tack för det! Nu är mina förberedelser klara och det är bara för mig att invänta en spännande Midsommar.

Tid
Som jag redan nämnt, och som namnet på äventyret även antyder, så kommer JVMS 6, 60, 60 - Midsummer Survival att ske under 2,5 dygn (60 timmar) denna midsommarhelg. Jag kommer inleda fredagen den 21:a juni kl. 09:00 och avsluta söndagen den 23:e juni kl. 21:00. Enligt metoden, JVMS, skall jag under en 6, 60, 60 vara ute i minst 60 timmar, vi får se hur väl jag lyckas hålla denna tid.

Sträcka
Då detta är första gången jag testar JVMS, och dessutom ensam, så har jag valt att genomföra min vandring och vistelse i mellansveriges Roslagen. Där kommer jag att ha relativt nära till civilisationen om olyckan skulle vara framme och jag skulle behöva hjälp. Start- och slutpunkt är en och samma vilket betyder att jag kommer att förflytta mig en sträcka som löper likt en cirkel. Detta gör att jag ej behöver transport mellan två olika punkter. En JVMS 6, 60, 60 kräver en förflyttningssträcka på minst 60 km och denna gång kommer färden gå i varierande terräng bestående av skog, åkrar och sjöar.

Utrustning
På en JVMS 6, 60, 60 är tanken att din utrustning endast skall bestå av sex objekt. Om du vill läsa mer om JVMS och metodens definitioner så klicka HÄR. Mina sex valda föremål denna gång är:

1. Overall (Seafarer, 65% polyester 35% bomull)
2. Kängor (Lejon, syntetmaterial)
3. Karta (Gröna kartan)
4. Vattenflaska (Primus Wide Mouth, rostfritt stål, 1000 ml)
5. Tändstål (Light My Fire Swedish FireSteel 2.0)
6. Kniv (Fällkniven F1z)


De sex objekten


Funderade tidigare på att byta ut något av de ovan sex objekten mot en kompass. Men jag känner att solen och kartan får räcka för min navigering, kalsonger, strumpor och kompass får stanna hemma. Av säkerhetsskäl bärs dock, utöver ovan sex objekt, ett nödkit innehållande ett första förband, en nödmobil och en C-A-T. Nödkitet skall endast användas i händelse av en nödsituation. För att kunna dokumentera mitt äventyr tar jag även med mig kamera och en smart telefon.

Följ mig
Jag kommer att genomföra JVMS 6, 60, 60 - Midsummer Survival helt ensam, men jag hoppas att du vill följa mig via nätet. Så småningom kommer självklart ett utförligt inlägg här på bloggen där jag delar med mig av mina erfarenheter från min midsommarhelg. Men innan dess kommer du kunna följa mig via Facebook och Twitter, där jag löpande kommer uppdatera dig under mitt äventyr. Om du ej har Facebook eller Twitter så kan du följa mig via denna bloggs nyhetsruta uppe till höger.

Jag ser fram mot en tuff men fridfull utmaning i den magiska midsommarnatten. All feedback från dig är välkommen inför, under och efter mitt äventyr.

Glad Midsommar!

In English