Overall Seafarer



Storlek: 42L
Material: 65% polyester, 35% bomull
Ca. pris: 500 kr (Sverige 2013)
Plus: Hållbar
Minus: Inga dragkedjor på fickor

Min skogsoverall består av en modifierad marinoverall av tillverkningsår 1999. Det är den amerikanska flottans Seagoing Uniform Corp. som tillverkade modellen Seafarer. Overallen är som sig bör marinfärgad och består av 65% polyester och 35% bomull. Plagget är specificerat enligt standarden MIL-C-87000B och producerat under certifikat 5P5-001240-119-01.
I original är denna overall av klassiska snitt bestyckad med sex fickor utan dragkedja. Overallens främre huvudknäppning har dock en robust mässingsfärgad dragkedja av märket Talon. Modifikationerna jag gjort för att plagget skulle passa som min skogsoverall är den ditsydda huvan med dragsko, samt matchande dragskor vid benens nederkant. På höger sida har samma dragskosnöre infästs i en av overallens bälteshyskor, för säkring av föremål i fickan.
Vanligtvis har jag en kniv i höger "byxficka" och näver i den vänstra. I vänster bröstficka ligger tändstålet och i höger ligger ID-handling och eventuellt plastkort. Terrängkartan ryms i en av bakfickorna. Dryckes- och matkärl kan med fördel hängas i någon av de fem bälteshyskorna. Då nattens kyla och myggor blir för påträngande, eller om solen hettar allt för mycket, är det skönt att fälla upp huvan, eller till och med dra igen den helt vid sömn. Om du har samma tur som jag så kanske du hittar detta slittåliga plagg på andrahandsmarknaden.

In English