Känga Lejon




Storlek: 43
Material: Galon, polyester och plast
Ca. pris: 300 kr (Sverige 2003)
Plus: Lätta och smidiga
Minus: Stelnar i kalla temperaturer

Dessa kängor skaffade jag för länge sedan under en skorea. Priset var så lockande att de hamnade i kundvagnen av bara farten. Möjligen blev jag även lockad av det nostalgiska skälet, att Kronan nyttjade märket Lejon för sina gamla träningsskor, du kanske minns de blå skönheterna. Jag skaffade dessa kängor på vintern och första gången jag testade dem utomhus gjorde kylan att kängornas syntetmaterial stelnade och blev mycket obekväma och hala. Skorna blev stående längst in i min garderob och det var först flera år senare som jag, på väg ut på älgjakt, snörade på mig kängorna. Det blöta men varmare klimatet passade dem bättre.
Denna halvhöga känga, som angränsar till att vara en sportsko, är lätt till vikten och är tillverkad i diverse gummi, syntet och plast. Skon är vind- och vattentålig och snörning och design är trevlig. Sulornas mönstring och material lämpar sig bäst för barmark. Detta är uppenbart inga högkvalitativa kängor men de får absolut stå kvar längst inne i min garderob ett tag till.

In English