Tre favoriter - Vapentidningen nr.2 - 2018

Vapentidningen kör just nu en trevlig artikelserie där man frågar sina skribenter om deras favoriter då det kommer till sportskytte- och jaktvapen. I det nya numret av tidningen, som i skrivande stund är på väg ut i butik, berättar jag om tre av mina absoluta favoriter att ha med mig till skjutbanan och i skogen.




Para-Ordnance P-14 (Tjockisen)
En glad 90-talspang då det kommer till mitt pistolskytte. Ett dubbelradigt magasin av kaliber 45ACP borgar för att du får mycket att hålla i då du skjuter med en P-14. Denna tjockis trivs bra i det dynamiska skyttets standardklass. I tidningsartikeln får du lite till livs vad gäller tillverkaren Paras historia och några sköna bilder på denna originalpjäs från slutet av 90-talet.

Remington 660 (Andraklassaren)
Detta är en syskonmodell till modellen Mohawk, som kanske fler känner till. De första bössorna från 600-serien dök upp på marknaden 1964 och fram till 2004 var dessa remingtongevär mycket populära. Jag uppskattar den kompakta designen och den höga precisionen. Bössorna kammrades för ett stort antal kalibrar, men min favorit är .222 Rem, en riktigt trevlig klass-2-studsare. I tidningsartikeln får du bland annat läsa om mina modifieringar av bössan.




Victorinox Swiss Soldier's Knife 08 (SAKen)
Knivnörd som jag är så blev det självklart så att jag även valde en kniv i denna artikel. En kamrat som ofta hjälper mig i min vardag är Swiss Soldier's Knife 08. Den senaste SAK-modellen vilken anammats av den Schweiziska militären som fixarkniven nr.1. För mig är detta ett multiverktyg till grovgörat på gården och i skogen. SAKen tar hand om fulskärandet och petandet, medans knivmodellen Doer tar hand om täljning och matberedning (och rengörs självklart däremellan). I tidningsartikeln får du bland annat läsa om 08:ans produktutveckling.




Några av de andra intressanta artiklarna i samma tidning, som jag varmt rekommenderar, är: Folkstudsaren Mauser M18 (Anders Pettersson), Smith & Wesson M&P M2.0 (Henrik Kalling) samt Barrett M82 och Automatgevär 90 (Henrik Jansson).




Jag hoppas du gillar artikeln och att du får en trevlig lässtund med din tidning.

Om du vill se mina övriga tidningsartiklar i Vapentidningen, klicka HÄR


In English