Den svenska yxan - Vapentidningen nr.6 - 2016

I det senaste numret av Vapentidningen (nr.6 - 2016) finner du ytterligare en artikel jag skrivit. Detta nummer känns extra speciellt för oss, och flera andra, som väntat länge på att få börja ta del av resultaten från vårt projekt Den svenska yxan.




Sedan 2012 har jag försökt fördjupa mig i vår svenska yxkultur och bland annat besökt våra stora i dag levande yxtillverkare (Hultafors, Gränsfors och Wetterlings) samt skafttillverkaren Smedbergs. I detta nummer av Vapentidningen har jag skrivit en tresidig artikel som ägnas åt en generell och summerande beskrivning av den svenska yxhistorian, de tre storas historia samt kikat närmre på tre olika mellanstora yxmodeller.




Allt om den svenska yxan och dess historia ryms självklart inte på endast tre sidor, så vill du se mer om Den svenska yxan så kan du surfa runt här på hemsidan, samt söka på  #densvenskayxan  på sociala medier. Du är även varmt välkommen att kontakta oss på Jonas Vildmark för att få veta mer om vårt projekt och dess resultat. Även våra kurser innehåller självklart våra yxkunskaper både historiskt och praktiskt.




Om du inte redan har tidningen så kan du beställa den på Vapentidningens hemsida genom att klicka HÄR.

Du kan även se hela min yxartikel i pdf-format genom att klicka HÄR.




Kolla gärna även på mina tidigare publicerade artiklar i Vapentidningen genom att klicka HÄR.

Välkommen att läsa mer om Jonas Vildmark Bushcraftcenters kurser i  Bushcraft - Överlevnad - Jägarexamen - Motorsågskörkort