Sånfjället


.
.
.
Plats: Sånfjället, Härjedalen, Sverige
Koordinater: Lat: 62.28447, Lon:13.54070
Tid: 1 dag under juli månad
Gröna kartan: 173A Sånfjället
.
På vägen hem från ett besök hos en god vän i Östersund får jag ett akut behov av fjällvyer. Därför tar jag vägen förbi Vemdalen och Hede, parkerar Jeepen vid fjällfoten, snörar på mig kängorna och vandrar upp över det 1277 m höga fjället och ned i Sododalen. Den blöta och hårda vinden gör att jag är ensam på fjället och kexchokladen smakar extra gott då jag värmer mig i dalens nödstuga. Nere i dalen ligger temperaturen på +11°C. Under min nedstigning lättar vinden och det enda jag hör är gökens rop som sprider ett lugn i den magiska miljön. Efter fyra timmar och en mils vandring sätter jag mig åter i min bil och fortsätter söder ut, nu med ett extra stort harmoniskt leende på mina läppar. För mer information om Sånfjällets nationalpark besök gärna Länsstyrelsen i Jämtlands hemsida.


Välkommen att läsa om Jonas Vildmark Bushcraftcenters kurser i  Bushcraft - Överlevnad - Jägarexamen - Motorsågskörkort