Upplandsleden Fjällnora-Almunge

.
.
.
Plats: Fjällnora-Almunge, Upplandsleden, Sverige
Tid: 1 dag under maj månad
Karta: Terrängkarta 620 Uppsala
.
Som jag hoppats så blev det en underbart fin torsdagsmorgon efter ett antal regniga vårdagar. Jag packar en liten matsäck, snörar på kängorna och ger mig av. Jag vill fylla min lediga dag med en enkel och skön naturupplevelse så jag tar bussen till Fjällnora friluftsområde utanför Uppsala och vandrar en bit på Upplandsleden. Efter 3 kilometers promenad från busshållplatsen kan jag kliva in på leden. Solen skiner, +15ºC i luften och fåglarna kvittrar. Jag vandrar nu längs slingriga stigar i nordostlig riktning. De första kilometrarna på leden bjuder på en trollskog med vackert tungt grön mossa på stora stenar. Därefter kommer jag fram till den glittrande Lötsjön och det blir en fin strandpromenad över stock och sten. i Länna möts jag av den idylliska bruksbyn och dess museijärnväg. Hittills har jag varit ensam längs leden denna fina vårdag men plötsligt kommer jag ifatt två trevliga herrar som jobbar med att röja och märka upp en ny sträckning av leden. Detta gör att jag får ta fram karta och kompass för att navigera vidare fågelvägen genom en mycket tättväxande skog. Medan jag sitter och inmundigar min lunch började det mulna och blåsa upp till ett regnväder. Jag bestämmer mig för att ta bussen tillbaka då jag snart är framme i Almunge. Det blev en mycket gemytlig sextimmarsutflykt bestående av drygt 2 mils vandring i den varierande Uppländska naturen som såhär års prunkar av vårknoppar och fågelliv.

Vänligen läs mer på vår nya hemsida jonasvildmark.com