Tjuonajokk



Plats: Tjuonajokk, Lappland, Sverige
Koordinater: Lat; 67.61422, Lon: 19.01883
Fjällkarta: BD8 Kebnekaise-Saltoluokta
Tid: 7 dagar under augusti månad

Jag har spenderat på tok för lite tid i vackra Lappland. Så då min käre vän Per hör av sig och behöver förstärkning uppe på Tjuonajokk FishYourDream blir jag mycket glad. Denna tillfällighet passar även mycket bra då min goda amerikanska äventyrsvän Kate befinner sig i landet och vi har pratat om att hitta på något naturbus ihop. Tjuonajokk ligger i väglöst land och därför är helikopterfärden ut till fiskecampen en självklar del av äventyret för anläggningens gäster. Kate och jag väljer dock att vandra de 35 kilometrarna ner till Tjuonajokk från Nikkaluokta. Efter en timmes bussfärd från Kiruna flygplats hittar vi vid 17-tiden en igenvuxen liten stig med en spännande träskylt som lockande säger "Tjuonajokk". Det faktum att detta ej verkar vara en välbesökt vandringsled sporrar oss då vi förväntansfullt påbörjar vår vandring. Efter två timmars promenad öster ut, genom blåbärsskog med Kebnekaise som vacker kuliss, bestämmer vi oss för att slå läger för natten för att samla krafter inför morgondagens branta stigning söder ut uppför Lárkinchokkas fot. Efter mat och trevligt samtal börjar det regna, så det är skönt att krypa in i tältet för en god natts sömn... Känns underbart att vi är på väg!


Foto: K. Morley


Närkontakt med björn
Vid 06-tiden vaknar både Kate och jag av raska steg utanför tältet. Först tror jag att det är en människa men då en nyfiken nos trycker in tältduken mot mitt huvud där jag ligger inser jag att det är en björn. Björnen är försiktig och ej hotfull, därför avvaktar vi utan att skrämma bort björnen. Djurets kompakta kropp känns i marken och efter några minuters nosande försvinner han. Kate och jag börjar viska med varandra och rätt som det är är nosen tillbaka igen buffandes vid mitt huvud. Denna gång smyger björnen ljudlöst fram till tältet. Attans att det inte finns något fönster åt detta håll, hade blivit grymma bilder! Vi får istället nöja oss med att studera björnens ståtliga skugga över tältduken. Nu ger sig björnen av och till min förvåning hänger torrsäcken med mat kvar uppe i trädet en bit bort från tältet, så vi tackar björnen för att han lämnade frukosten åt oss.




Till topps
Regn och vind tilltar ju högre upp vi kommer på fjället. Efter ett tag är vi genomblöta men uppskattar svalkan under detta kraftprov. 20 kg på ryggen och brant uppför fjället är världens bästa StairMaster. Vi köttar på med endast två korta 5-minuterspauser för att nå fram innan kvällen. Denna led används i huvudsak som skoterled under vintern och underhålls därför ej med sommarvandrare i åtanke. Därför får du vara beredd på att vada genom myrar och bäckar om du befinner dig här på sommaren. Efter tre kullar, tre myrar och totalt 10 timmars vandring kan vi säga "hallå i stugan" på Tjuonajokks inbjudande fiskecamp.



Foto: K. Morley
 


Fiske i världsklass
Tjuonajokk erbjuder ett fiske i absolut världsklass. En kväll får jag äran att sätta personligt harr-rekord med hjälp av en vacker 48-centimetersfisk. Även öringen och gäddan ger fina utmaningar i Kaitumvattnet. I Tjuonajokk är det flugfiske som gäller och fiskeguiderna är ovärderliga med sina kunskaper om navigering med båt genom strömmarna och erfarenhet om vart fisken står. Jag blir även imponerad av Tjuonajokks trevliga restaurang mitt ute i denna vackra vildmark. Tjuonajokk är anrik Same-mark och jag känner historiens vingslag då jag rör mig i detta fantastiska området.



Foto: A-M Persson
 


Efter en veckas intressanta möten med fiskare från hela världen, starka naturupplevelser och säsongsavslutsarbete är det dags för mig att tacka för mig för denna gång och det är med stor tacksamhet och respekt jag blickar ut över vidderna från helikoptern på min väg tillbaka till Kiruna flygplats och vidare hem mot mellansveriges bockjakt. Under vår stärkande vecka i Tjuonajokk hann vi uppleva både sommar och höst. Jag längtar redan tillbaka för att uppleva fler av Lapplands magiska årstider.





Utrustning
För dig som är intresserad av vilken utrustning som fick följa med mig denna gång följer här ett utdrag ur detta äventyrs packlista.

Ryggsäck Xenith 105 Osprey
Tält Kevon Biltema
Känga Hi-Tec V-Lite Altitude Ultra WPi
Sandaler Keen Newport H2
Karesuandokniven Giron
Loop flugfiskeset Adventure 2
Kamera Olympus Stylus TG-2
Multiverktyg Leatherman Surge
Paracordarmband Skarek
Kök Primus EtaPackLite


Välkommen att läsa om Jonas Vildmark Bushcraftcenters kurser i  Bushcraft - Överlevnad - Jägarexamen - Motorsågskörkort 


In English