Spännande ansmygning på ståtlig bock

Plats: Långhundra härad, Uppland, Sverige
Koordinater: Lat: 59.75041, Lon: 17.91107
Tid: 1 dag under augusti månad

Den vackert mystiska dimman svävar över den fuktiga ängen efter en natt med sensommarregn. Uppe i ängens ena hörn ser jag en ståtlig bock lugnt gå och beta i sällskap av sitt . Vilken start på denna perfekta jaktmorgon, som ett vykort! Solen är på väg upp, jag hade hoppats att redan varit på plats för en halvtimme sedan, men kudden var alldeles för skön denna morgon.




Det finns dåligt med skydd för mig att smyga bakom så jag får tillförlita mig på ålning medels hasning över den våta ängen för att försöka få ett bra skottläge. Men de perfekta vindförhållandena och den ståtliga bocken gör att jag blir alldeles för het på gröten. Efter 30 minuters smygande med låg profil är jag 100 meter från bocken och röjer orutinerat min närvaro i min iver. Bocken börjar skälla och oroligt studsa runt. Jag lyfter på hatten åt de spänstiga djuren då de försvinner in i skogen.




Ahh, så retsligt! Men jag lär av mina misstag. Jag är tacksam för att få ha upplevt denna spännande ansmygning och jag hoppas på att få stöta på denna vackra bock nästa gång jag kommer hit... vilket får bli riktigt snart!




En uppfriskande förmiddag i skogen avslutas med att jag tar en vacker bild av två fina rådjur som lunchar ute på en åker. Det är en underbar värld vi lever i !

In English