Tält Kevon Biltema



Jag använder sällan tält då jag är ute i skog och mark. Jag föredrar att sova under bar himmel och låta sovsäcken och elden värma mig. Om det regnar lindar jag in mig i en lätt presenning. Men uppe på fjället kan det vara trevligt med ett tält då vädergudarna snabbt skiftar humör och då inget naturligt skydd finns att tillgå. Under mitt senaste fjälläventyr i Lappland var vi två personer och jag hade ingen lust att släpa med mig mitt gamla 4-manstält på drygt 4 kg. Därför passade jag på att testa Biltemas 2-mans kupoltält Kevon (artnr. 37-040). Ett billigt kupoltält som väger 2,8 kg (3 kg enligt tillverkaren) och består av ett inner- och ett yttertält.





Efter en regnig natt spenderad i Kevon vid foten av ett fjäll kan jag och min inneboende konstatera att tältet fyllde sin funktion mycket bra. Vi blev aldrig blöta, varken underifrån eller ovanifrån. Tältet är ganska rymligt och jag gillar det lilla förmaket med tillhörande golv. De tre bågarna bestående av flera 7,9 mm tjocka glasfiberstavar vilka skjuts in i varandra hade dock kunna haft en tightare passform i varandra. Bågarna vecklas ut och skjuts in i innertältets upphängningssömmar, och yttertältet knyts sedan fast i samma bågar. Det följer med rikligt med tältpinnar och jag förstår varför då dessa lätt böjs. Innertältets "dörr" erbjuder ventilation med myggnät och inne i tältet finns en upphängsannordning för en mindre taklampa. Tältduken är tillverkad i PU-belagd polyester med 1500 mm vattenmotstånd (enligt tillverkaren). Nu hade vi inga svåra vindförhällanden denna natt så det återstå att se vilka krafter den tunna tältduken klarar. Men för 399 kr är jag mycket nöjd med tältet ännu så länge. Vi får se när nästa tältövernattning genomförs, då får jag anledning att återkomma till detta inlägg.

Specifikationer
Storlek: 2-manstält, Bredd 120 cm, Längd 205 + 60 cm, Höjd 100 cm (rest enligt tillverkaren).
Längd 50 cm, diameter 15 cm (ihoppackat direkt från butik).
Vikt: 2,8 kg
Tältduk: PU-belagd polyester, 1500 mm vattenpelare
Golv: Polytenplast
Pris: 399 kr (Sverige 2013)


Välkommen att läsa om Jonas Vildmark Bushcraftcenters kurser i  Bushcraft - Överlevnad - Jägarexamen - Motorsågskörkort 


In English