Ryggsäck Osprey Xenith 105

Foto: ospreypacks.com


Jag har nu under en tid testat Ospreys senaste stora ryggsäck Xenith 105. Det är en mycket rymlig och trevlig säck för turer på en vecka eller mer. Det första intrycket av Xenith 105 är god kvalitet, robusthet och komfort. Materialvalen känns pålitliga och bärsystemet har en betryggande passform. Jag har testat säcken både i urban miljö och i skogen. De fina dragkedjorna längs ryggsäckens sidor samt nederkant möjliggör en smidig åtkomst av säckens innehåll utifrån. Dessa finesser nyttjar jag gärna i stadsmiljö, men dock sällan då jag är ute i skog och mark eftersom jag då använder mig av den gamla tekniken med en stor sopsäck av plast i ryggsäcken. Med sopsäcken på ryggsäckens insida får jag ett tåligt skydd mot väta för min utrustning (säkrare än det medföljande regnskyddet) samt en bra flythjälp i händelse av att jag skulle hamna i djupt vatten.




Jag gillar de lättåtkomliga ytterfacken på säcken, avbärarbältet och locket. Alla dragkedjor är rejäla med greppvänliga öglor och de många kompressionsremmarna och infästningsdetaljerna ger en flexibel ryggsäck. Kom dock ihåg att knyta samman och stoppa undan alla lösa remmar innan du checkar in väskan på flyget. De elastiska fickorna rymmer enkelt ett par sandaler, förstärkningskläder och vattenbehållare. Ryggsäckens lock är löstagbart för att nyttjas om en höftväska vid behov.






En större ryggsäck blir, rätt packad, ej per automatik tyngre än en mindre säck. Enligt mig är fördelen istället med en så här stor ryggsäck att jag kan packa mer skrymmande saker inuti ett kolli (utan att behöva fästa t.ex. ett liggunderlag på väskans utsida) och sedan pressa samman allting med kompressionsremmarna för att få en tight och bekväm packning. Den stora Xenithryggsäcken finns i tre olika storlekar (M, L XL), min ryggsäck är en medium.

Xeniths bärsystem består av en lättviktsram av HDPE (polyten), en mjuk ventilerande ryggplatta,  välstoppade och lättjusterade axelremmar och avbärarbälte. Det finns även justeringsmöjligheter för rygglängd. Jag har burit denna ryggsäck under längre perioder lastad med runt 20 kg och jag har hittills ej upplevt några obehag. Tillverkaren rekommenderar en bekvämlighetsvikt på 25-35 kg och en maxvikt på 45 kg. Om jag jämför Xenith 105 med en av mina andra stora veckoryggsäckar, Haglöfs Sumo 95, så tycker jag att Xenith 105 står sig mycket bra. Jag ser fram mot fortsatt äventyrande med Osprey Xenith 105.

Specifikationer (enligt tillverkaren)
Volym: 105 liter
Vikt: 2,49 kg (tom)
Storlek (M): Höjd 82 cm, Bredd 36 cm, Djup 38 cm
Ca. pris: 3000 kr (Sverige 2013)


Välkommen att läsa om Jonas Vildmark Bushcraftcenters kurser i  Bushcraft - Överlevnad - Jägarexamen - Motorsågskörkort 


In English