Vakjakt på räv i Bogesund




Plats: Bogesund, Stockholm, Sverige
Koordinater: Lat: 59.41233, Lon: 18.23497
Tid: 1 dag under augusti månad

Då var räv- och grävlingjaktsäsongen igång och med ett förväntansfullt pirr i magen är jag på väg genom den ljumma augustinatten ut till Bogesundskogarna för ett vakjaktspass. Vid fyratiden är jag på plats och möter den fagra soluppgången. Samtidigt som jag sätter mig på mitt pass upptäcker jag en råbock som betar i lugn och ro 200 meter längre bort. En halvtimme senare väcks min uppmärksamhet med ett ryck av ett smaldjur 30 meter från mig. Hon lockar högljutt på bocken och 10 minuter senare uppvaktar bocken smaldjuret i häxringar mitt framför mitt pass; en magisk upplevelse.
Varken räv eller grävling syns till denna morgon. Men istället hålls jag sällskap av två trevliga vildsvin som bökar längs åkerkanten och en liten hare som tittar förbi.
Vid sjutiden lyfter jag på hatten till solen och tackar för mig denna otroligt vackra augustimorgon.