Bockpremiär 2012 - Vakjakt i Bogesund





Plats: Bogesund, Stockholm, Sverige
Koordinater: Lat: 59.41233, Lon: 18.23497
Tid: 16:e augusti

Äntligen är det bockpremiär och sommaren visar sin bästa sida denna augustinatt. Jag smyger i mörkret över den dimhöljda vallen, på väg mot mitt jakttorn på pass 49 ute i Bogesund. I den svarta natten hör jag rop från tre olika rådjur alldeles i min närhet på fältet. Mitt hjärta klappar av spänning och förväntan; hoppas djuren finns kvar efter att ljuset trädit fram!
Min ansmygning verkar ha lyckats; då väl solen börjar titta fram och dimman lättar bjuder denna morgon mig på sex rådjursobservationer. En pinnbock placerade sig i lämpligt skottläge och en lugn smäll senare får detta vackra djur följa med mig hem.
Tack för en perfekt premiärmorgon, ett minne för livet!


In English