Buckklassiker - Vapentidningen nr. 2 - 2016

Efter en inspirerande kurshelg på Vildmarksmässan och en snabb tripp till Nordafrika så sitter jag nu i en vällastad pickup på väg ner till Ystad Täljfestival, där jag skall ge en eggverktygsskärpningsworkshop under Påsken. Det är en 70 mil lång roadtrip och nu är det dags för en liten rast längs vägen, och vad passar bättre än en kopp kaffe och en stunds bläddrande i det senaste numret av Vapentidningen (nr. 2 - 2016).






Denna tidning bjuder bland annat på ett test av nya Tikka T3x (Fredrik Odebring), ett stort ljuddämpartest (Arild Støen) och magnumfältskytte (Henrik Kalling). Vad gäller eggverktyg så har jag skrivit en artikel om Buck Knives klassiska fastbladsjaktknivserie från 60-talet. Artikeln erbjuder historia om tillverkaren samt en beskrivning om knivseriens familjemedlemmar (102 Woodsman, 103 Skinner, 105 Pathfinder, 116 Caper, 118 Personal, 119 Special, 120 General och 124 Frontiersman). Dessa knivar är härliga klassiker som är här för att stanna och om du vill kika närmre på knivar, efter att du läst min tidningsartikel, så kan jag varmt rekommendera ett besök på Buck Knives hemsida och Fondprodukters hemsida.

Så, nu är kaffet slut och vackra Ystad väntar, dags att rulla vidare...

In English