Drevjakt på klövvilt i Ripsa





Plats: Ripsa, Södermanlands län, Sverige
Koordinater: Lat: 58.96916, Lon: 17.03473
Tid: 1 dag under januari månad

Vid dagens jakt agerar jag extraskytt på viltrika marker i Ripsa, ca. tre mil norr om Nyköping. Det är Svensk Jakt som tillsammans med Holmen arrangerar jakten och jag har blivit inkallad på kort varsel för att täcka upp på dessa stora och vackert snötäckta jaktmarker. Det är ett ungt och förväntansfullt gäng som samlas denna krispiga morgon när termometern visar -20°C. Det känns inspirerande att få ta del av vad denna vackra dag kan erbjuda. Lovligt vilt är dovhjort, rådjur och vildsvin. Kylan gör att hundarna får stanna kvar och vila i bilarna och istället får hundförarna agera drevkarlar vid de två första såtarna. En fördel med ett hundfritt drev kan ofta vara att viltet går i pass något lugnare jämfört med när det har en jagande hund efter sig, och mycket riktigt får jag en majestätisk och vacker presentation av en stånghornshjort vid mitt andra pass. Då det endast är spetsar och helskovlar som är lovliga av hjortarna så får det ståtliga djuret passera ostört. Vid dagens tredje och sista såt har temperaturen hunnit krypa upp till -15°C så hundarna får äntligen ta del av jakten. Det blir full fart i skogen och jag får en stånghornshjort och en kalv i mitt pass. Dock blir jag tvungen att avstå skott mot kalven pga. brist på kulfång. En fin jaktdag är till ända och jag är imponerad av hur viltrika dessa marker är på dovvilt; jaktens tolv skyttar har under dagen fällt sju djur och kan summera dagens viltobservationerna till drygt ett hundra dovhjortar.
Jag vill rikta ett stort tack till Svensk Jakt och Holmen för en professionellt genomförd jakt med kunnigt jaktledarskap och engagerade hundförare. Nu återstår en god middag i glada vänners lag med tillhörande utbyte av kryddiga jakthistorier.


Välkommen att läsa om Jonas Vildmark Bushcraftcenters kurser i  Bushcraft - Överlevnad - Jägarexamen - Motorsågskörkort 


In English