Kamera Fujifilm FinePix Z33WP





Ca. pris: 1000 kr (Sverige 2009)
Plus: Billig, Liten, Tålig
Minus: Sämre bildkvalitet i mörker, Man måste plocka ur batteriet för laddning

De flesta av mina tidiga bilder här på Jonas Vildmark är tagna med den vattentäta digitalkameran FinePix Z33WP från Fujifilm. Detta är en billig och lättskött kompaktkamera med 10.0 million pixels och en vikt på 110 g. Jag har kompletterat min kamera med ett kraftfullare minneskort så att jag får plats med fler bilder och filmer. Då regn, sjövatten, snö och svett är vanligt förekommande då jag är på tur uppskattar jag kamerans vattentålighet, robusthet och det smidiga formatet. Kameran är enkel och lättskött i sina funktioner och gängat hål för stativ finns på kamerans undersida. Z33:an lämpar sig bäst för fotografering i dagsljus då dess inomhus- och mörkeregenskaper är begränsad. Även zoommöjligheterna och batteritiden lämnar en del att önska. Men jag tycker om denna kamera som blivit en trogen vän under mina äventyr. Du kan själv bedöma FinePix Z33WP:s bildkvalité här på Jonas Vildmark. I stort sett alla bilder och filmer publicerade 2009-2013 är skapade med Z33:an. Våren 2013 och framåt börjar jag istället nyttja Olympus Stylus TG-2.

In English